Julkaistu 6.6.2025

Gispon SOS-tuella nopea apu paikkatieto-ongelmiin

Me Gispolla haluamme olla asiakkaidemme tukena kaikissa paikkatietopulmissa. Tätä tarkoitusta varten meillä on tukipalvelu, jonka kautta asiantuntijamme vastaavat päivän vasteajalla, yleensä jo alle kahdessa tunnissa. Kaikille jatkuva tukipalvelusopimus ei kuitenkaan ole tarpeen, vaan kertaluontoinen apu riittää. Joskus kertaluontoisen tuen tarve on hyvin kiireellinen ja siksi tarjonnassamme on myös palvelu nimeltä SOS-tuki. SOS-tuen myötä asiantuntijamme auttaa juuri käsillä olevassa ongelmassa yksilöllisesti asiakasta kuunnellen.

Tänä keväänä Joensuun kaupungin viherrakentamisen työnjohtaja Heidi Keskitalo oli paikkatietotuen tarpeessa ja kääntyi Gispon puoleen:

Työskentelen puistojenhoitoyksikössä ja talvisin, kun rakentamista ja siihen liittyviä tehtäviä on vähemmän, teen karttoja kaupungin viheralueiden hoidosta. Aikaisemmin kartat väritettiin käsin, mutta halusimme siirtyä nykypäivään ja lähdimme etsimään ohjelmaa, joka palvelisi meitä tässä asiassa parhaiten. Tällä tavalla löytyi QGIS, joka on osoittautunut erittäin hyväksi ohjelmaksi. 

Alkuperäisenä ajatuksena oli tehdä karttoja, joista selviää nurmenleikkuualueet. Kun QGIS tuli tutummaksi, aloin kartoittamaan sen avulla muitakin kohteita, kuten murskaus- ja hiekanpoistoalueita, roskisten määrää yms. Teen ohjelman avulla nykyisin myös rakennuskohteideni liikennesuunnitelmat ja uusia projekteja näyttäisi olevan edelleen tulossa!

QGIS on monipuolinen ohjelma. Jopa niin monipuolinen, että sen haltuunotto voi olla aika työlästä näppärämmällekin tietokonenikkarille, saatikka sitten minunlaiselleni tavan tallaajalle. SOS-tuen ansiosta sain loistavia neuvoja työni helpottamiseksi asioissa, jotka olin aikaisemmin tehnyt vaikeamman kautta. Tällaisia neuvoja tuli paljon erityisesti alueiden piirtämiseen ja muokkaamiseen liittyen. Sain myös apua alueiden mittaamiseen ja karttojen taittoon. Ohjelman avulla saan nyt laskettua näppärästi leikattavat nurmipinta-alat ja vaikkapa erilaisten roskisten määrät. 

Aina kaikki ei toimi niin kuin pitäisi ja erityisesti tällaisissa tilanteissa SOS-tuki on erittäin toimiva ratkaisu. Minun kohdallani suurin ongelma palvelua käyttäessäni oli, että tason pinta-ala ei päivittynyt oikein, vaikka kaava olikin oikein kirjoitettu. Itse en olisi osannut asialle tehdä mitään ja mikäli en olisi saanut tilanteeseen apua, olisi ohjelman käyttö todennäköisesti ainakin vähentynyt, jollei kokonaan loppunut. 

Tiivistettynä: Sain tuen avulla ongelmani ratkaistua ja erittäin tervetulleena lisänä sain myös tärkeitä neuvoja, joita en edes osannut pyytää!

SOS-tuki oli minulle toimivin ratkaisu, sillä avuntarpeeni on ajoittaista, joten ympärivuotisen palvelun ostamiselle ei ollut tarvetta. Yhteydenpito oli helppoa, sain apua heti kun sitä tarvitsin ja omalle osaamistasolleni sopivasti räätälöitynä. 

Yhteydenoton jälkeen jäi luottavainen olo, että nyt tämä taas onnistuu – ja on kyllä onnistunutkin!
– Heidi Keskitalo

Lue lisää Gispon tukipalveluista täällä ja tilaa omasi.