Tehokasta reittilaskentaa ja näyttäviä visualisointeja autoilijoille
Olemme olleet mukana tekemässä Autoliitolle sekä liitolle palveluita tarjoavalle AL-Palvelut Oy:lle monenlaisia paikkatietoprojekteja. Autoliitto on yksityisautoilijoiden palvelu-, etu- ja harrastusjärjestö, joka on perustettu 1919. Autoliitto tarjoaa jäsenistölleen autoiluun liittyviä etuja ja palveluita, esimerkiksi tiepalvelun ja jäsenlehden. AL-palvelut Oy puolestaan tuottaa Autoliitolle erilaisia palveluita tarjoten esimerkiksi hinauspalveluita.
Gispon ja Autoliiton yhteistyö alkoi jo monta vuotta sitten karttavisualisointien merkeissä. Tällöin teimme Autoliiton datan pohjalta näyttäviä karttoja, joita voitiin käyttää Autoliitossa tiedotuksessa, asiakaskäytössä ja sisäisesti.
Yhteistyö jatkui vuonna 2024, kun AL-Palveluille tuli ajankohtaiseksi reittilaskentajärjestelmän kilpailuttaminen. Autoliiton jäsenilleen tarjoama tiepalvelu vastaa vuosittain kymmeniin tuhansiin avunpyyntöihin tien päältä, ja lähimmän hinausliikkeen ja korjaamon löytäminen on olennaista palvelun toteuttamiseksi. Jotta apu saadaan nopeasti ja tehokkaasti perille, hyödynnetään järjestelmässä reittilaskentaa.
AL-Palvelut pyysi Gispolta reitityspalvelun, jonka toteutimme GraphHopperilla. Palvelu on ollut toiminnassa loppuvuodesta 2024 ja on käytössä päivittäin Autoliiton operatiivisessa toiminnassa.
Reittilaskenta käytännössä
Reittilaskentapalvelun vaihtaminen toiseen kävi hyvinkin kivuttomasti. Autoliitolla on käytössä oma järjestelmä, johon kirjataan asiakkailta saapuneet vikapuhelut ja -yhteydenotot. Palvelua käyttävät operaattorit kirjaavat asiakkaan autoon tulleen vian, asiakkaan sijainnin ja asiakkaan sijaintia lähimmät hinausliikkeet, joista olisi mahdollista saada apua tien päälle. Juuri tähän viimeisimpään tehtävään tarvitaan reittilaskentaa: Gispon ylläpitämä avoimen lähdekoodin GraphHopper-työkalu hoitaa etäisyyksien laskennan Suomen tieverkkoa pitkin.
Olemme aiemmin käyttäneet GraphHopperia koulujen saavutettavuuslaskentaan, mutta rajapinta toimii muuhunkin käyttöön. GraphHopperin avulla voidaan tehdä
- reittilaskentaa
- reititystä
- reittioptimointia
- geokoodausta (sijainnin haku osoitteen perusteella)
- matriiseja matka-ajasta / -matkasta
- GPX-tiedostojen tuomista kartalle tieverkkoon ja
- klusteroituja ryhmiä yksittäisistä datapisteistä haluttujen rajoitusten puitteissa (kuinka monta pistettä per ryhmä / kuinka kaukana voivat olla toisistaan ym.)
Kaikki GraphHopperin laskenta pohjautuu OpenStreetMapin tieverkkoaineistoon.
Käytännössä AL-Palveluiden järjestelmä lähettää kyselyitä Gispon ylläpitämään reititysrajapintaan, joka palauttaa vastaukset JSON-formaatissa. Autoliiton kehittäjät muokkasivat hieman omaa ohjelmistoaan, jotta se osaa käsitellä GraphHopperin sille tarjoamaa formaattia, ja ohjelmiston tarjoaman hyvän dokumentaation ansiosta työ sujui sutjakkaasti.
Rajapinta on ollut AL-Palveluilla käytössä lokakuusta lähtien ja yrityksen toimitusjohtaja Ilkka Lehtinen on ollut hyvin tyytyväinen. Rajapinta on toiminut halutulla tavalla ja vaihtamalla reitityspalvelun toimittaja Gispoon on jo nyt saavutettu merkittäviä säästöjä.
“Autoliitto ja AL-palvelut Oy tarvitsevat toiminnassaan luotettavaa perusratkaisua reittikilometrien laskentaan palvelutapauksissamme. Vuosittain avustamme järjestelmämme avulla n. 100 000 tienkäyttäjää eri tyyppisissä tilanteissa ja paikoissa. Kokemus on osoittanut meille vuosien varrella että globaalien pilvitarjoajien pay-as-you -go mallit eivät palvele meitä kovin kustannustehokkaasti. Tähän haasteeseen kaipasimme asiantuntija-apua. Gispon tiimi tuotti meille ratkaisun, joka istuu tarpeeseemme täydellisesti ja toimii erittäin kustannustehokkaasti arjessamme.”
Ilkka Lehtinen, toimitusjohtaja AL-Palvelut Oy
Reitityspalvelun ylläpitoon kuuluvat tietenkin ohjelmiston ja tieverkkoaineiston päivittämiset, palvelun monitorointi, statuspalaverit asiakkaan kanssa, Gispon ylläpitoprotokollan mukainen dokumentaatio ja instanssin varmuuskopiointi. Rajapinnasta on tehty myös kehittäjiä varten testausinstanssi, joka on tuotantorajapinnan tavoin suojattu ulkopuolisilta käyttäjiltä.
Datavisualisointi ja interaktiivinen kartta
Reitityspalvelun ylläpidon lisäksi olemme päässet tekemään AL-Palveluille viimeksi kuluneen vuoden aikana muitakin paikkatietotöitä. Loppuvuodesta 2024 teimme interaktiivisen, nettisivuille upotettavan kartan tiepalvelupiireistä ja niiden päivystysnumeroista. Tänä vuonna tuotimme Kepler.gl-ohjelmistolla datavisualisointeja vuoden 2024 tapauksista.

Vanha kunnon karttapohjainen datavisualisointi paljastaa isosta Excel-tiedostosta yllättävän paljon. Uusi näkökulma aineistoon oli hyödyllinen paitsi AL-Palveluille myös heidän sidosryhmilleen ja asiakkailleen. Kun tuhansia rivejä summataan vaikkapa heatmapiin, saadaan näkyviin, miten ilmiöt sijoittuvat suhteessa toisiinsa, ja kun Kepler ja aineisto vielä mahdollistavat aikasarjan tekemisen, nähdään vaihtelut eri ilmiöiden esiintymisessä eri kuukausina ja jopa vuorokaudenaikoina.
”Kepler on aivan loistava löytö meille. Olimme tuskailleet ja haparoineet eri tyyppisten visualisointimahdollisuuksien parissa pitkään. Tarpeemme ovat aika nopeasti vaihtuvia ja Keplerin tuoma yksinkertaisuus ja helppokäyttöisyys on juuri sitä mitä kaipasimme. Oppimiskäyrä on vain jokusen tunnin siihen, että saamme aikaan hyvää tarkoituksenmukaista visualisointia.
Ilkka Lehtinen, toimitusjohtaja AL-Palvelut Oy