Julkaistu 17.10.2025

Liikennemerkkien (paikka)tiedon hallinta kaupungeissa ja kunnissa

Kuntien ja kaupunkien rooli liikenteenohjauslaitteiden tiedonhallinnassa on siirtynyt ylläpidollisesta tehtävästä strategisen infrahallinnan ytimeen. Liikennemerkkitietojen keruu ja ajantasainen ylläpito ovat välttämättömiä paitsi liikenneturvallisuuden ja yhdyskuntasuunnittelun myös valtiollisten ilmoitusvelvoitteiden vuoksi.

Niin sanotusti “uutena tieliikennelakina” (729/2018) tunnettu laki asettaa tienpitäjille, mukaan lukien kunnille, velvollisuuden ilmoittaa tiedot liikenteenohjauslaitteista (kuten liikennemerkeistä, ajoratamaalauksista ja liikennevaloista) Väyläviraston ylläpitämään Digiroad-järjestelmään. Tämä ilmoitusvelvollisuus on keskeinen osa kattavan kansallisen tie- ja katuverkon tietopohjan luomista.

On myös huomattava, että kattava ja luotettava liikenteenohjausdata edustaa nykypäivänä kriittiseen infrastruktuuriin liittyvää tietoa. Sen eheä, ajantasainen ja kansallisissa järjestelmissä säilytetty hallinta on olennaista yhteiskunnan kyberturvallisuuden ja toimintakyvyn turvaamiseksi häiriötilanteissa.

Tiedonhallinnan tekninen perusta: paikkatietokannan ja tietovirtojen merkitys

Tehokas tiedonhallinta edellyttää, että kunta pystyy jakamaan ja hyödyntämään liikennemerkkitietoa sisäisesti useiden eri sidosryhmien ja sovellusten kesken. Tämän mahdollistamiseksi teknisenä perustana toimii monikäyttäjäprosessit mahdollistava paikkatietokanta (tyypillisesti PostgreSQL/PostGIS), joka tarjoaa keskitetyn, eheän ja usein myös versioidun tiedonlähteen.

liikennemerkkien
Liikennemerkkien tiedonhallinta voidaan integroida sujuvasti osaksi kaupungin/kunnan paikkatietoinfrastuktuuria tai se voidaan toteuttaa myös erillisenä (ja ulkoistettuna) kokonaisuutena.

Gispo on erikoistunut kehittämään ja toteuttamaan juuri tällaisia kokonaisvaltaisia, End-to-End-ratkaisuja. Kokemuksemme esimerkiksi Tampereen kaupungin liikenteenohjauslaitteiden tiedonhallinnan kehitystyöstä on konkretisoinut tätä osaamista.

Tampereen liikennemerkkirekisterin tiedonkeruuta kehittämässä

Tampereen kaupunki on kehittänyt liikennemerkkirekisterinsä tiedonhallintaa usean toimittajan yhteistyönä avoimen lähdekoodin ohjelmistoperiaattein. Tämä lähestymistapa on taannut kaupungille joustavuuden sekä mahdollistanut räätälöidyn ja tarvelähtöisen ratkaisun kehittämisen.

Gispo on osallistunut prosessin kehittämiseen viimeisimmässä vaiheessa, jossa tiedon editointimahdollisuudet tuotiin maasto-olosuhteisiin QField-mobiilisovelluksen avulla. Liikennemerkkitietojen maastotiedonkeruuprosessi on rakennettu Tampereella niin ikään avoimeen lähdekoodiin perustuvan QFieldCloud-teknologian päälle. QFieldCloud on QField-prosessien hallintaan tarkoitettu pilvipalvelu, jonka avulla voi määrittää ja hallita käyttäjiä, rooleja, tietoturvaa ja datan synkronointia. Tämän arkkitehtuurin avulla Tampere saa käyttöönsä niin maastossa kuin toimistolla eheän ja ajantasaisen tiedon suoraan keskitetyn paikkatietokannan kautta.

liikennemerkkien
Liikennemerkkien tiedonhallinta voidaan integroida sujuvasti osaksi kaupungin/kunnan paikkatietoinfrastuktuuria tai se voidaan toteuttaa myös erillisenä (ja ulkoistettuna) kokonaisuutena.

Tämänlaiset tiedonhallintaratkaisut varmistaa, että kunnat pystyvät paitsi täyttämään lainsäädännön vaatimukset, myös saavuttamaan operatiivista tehokkuutta ja hallitsemaan koko tietoaineistoaan strategisesti.

Strategiset tietovaatimukset ja Digiroadin tekniset reunaehdot

Liikennemerkkitietojen hallinnassa pelkkä nykytilanteen kuvaaminen ei riitä. Strategisen infrahallinnan ja riskienhallinnan näkökulmasta tietovaatimukset ovat laajat ja useimmiten kaupunkien omat tarpeet ylittävät Digiroadin minimitason.

1. Hallinnollisen historian varmistaminen (versiointi)

Strategisista vaatimuksista esimerkkinä versiointi. Vaikka liikennemerkkien historian versionhallinta ei ole suora lakisääteinen Digiroad-vaatimus, se on oikeudellisen riskienhallinnan ja hyvän hallintotavan kannalta tärkeä ominaisuus. Järjestelmän on kyettävä tallentamaan liikennemerkin historia niin, että takautuvasti tiedetään milloin ja minkälainen merkki on ollut voimassa tietyllä paikalla. Tämä on kriittistä mm. onnettomuusselvityksissä.

2. Digiroad-tietovaatimuksien täyttäminen

Lakisääteinen ilmoitusvelvollisuus edellyttää tiedon toimittamista Väyläviraston määrittämässä muodossa (esimerkiksi XML/GML- tai taulukkomuodossa) ja viraston määrittämän tietomallin mukaisesti. Digiroad edellyttää tarkkaa tietoa liikennemerkeistä mm. seuraavien vaatimuksien osalta:

liikennemerkkien

Digiroad-ilmoitusvelvoituksien täyttäminen vaatii tiedon siirtoa kansallisiin järjestelmiin. Tähän on eri tapoja:

3. Kunnossapidon ja omaisuudenhallinnan tieto

Digiroadin tietomalli mahdollistaa myös kuntien oman infrapääoman hallinnan kannalta kriittisten tietojen keruun, vaikka ne olisivat vapaavalintaisia. Näitä ovat esimerkiksi:

liikennemerkkien

Nämä tiedot, kuten yleinen kuntoluokka, kalvon tyyppi ja arvioitu jäljellä oleva käyttöikä, eivät ainoastaan tue kunnan strategista omaisuudenhallintaa, vaan mahdollistavat myös sen, että kunnossapidon ja yhdyskuntasuunnittelun toimet voidaan kohdentaa tehokkaasti juuri niihin kohteisiin, jotka ovat liikenneturvallisuuden kannalta kriittisimmät.

Siirry manuaalisesta työstä automatisoituun infrahallintaan

Liikennemerkkitietojen hallinta on strateginen investointi, joka edellyttää teknisesti kestävää arkkitehtuuria. Kuten edellä kuvattiin, haasteena on yhdistää tehokas mobiilitiedonkeruu, kriittisen historian (versioinnin) säilytys sekä lakisääteisen Digiroad-ilmoituksen tekniset reunaehdot.

Me Gispollaa emme tarjoa vain yksittäistä ohjelmistoa, vaan otamme haltuun koko tietovirran alusta loppuun. Voimme rakentaa modernin monikäyttäjäpaikkatietokannan (PostGIS), joka mahdollistaa eheän ja ajantasaisen tiedon hallinnan. Varmistamme tietovirtojen sujuvuuden mobiilikeruusta (QField) pilvipalveluun (QFieldCloud) ja sieltä keskitettyyn tietokantaan.

Älä anna monimutkaisten tietovaatimusten hidastaa kunnan infrahallintaa. Ota yhteyttä ja siirry manuaalisista prosesseista moderniin, tietovirrat hallitsevaan paikkatietoratkaisuun.

Profiilikuva

Santtu Pyykkönen

Santtu Pyykkönen on aluetieteen HM, jota kiinnostaa erityisesti paikkatieto kaikkine ulottuvuuksineen, avoimen lähdekoodin ohjelmistot ja yhteisöt sekä kaupunkikehitys. Harrastuksina mm. juokseminen ja lukeminen.