Ensikertalaisena SolverX:ssä
Olin ensimmäistä kertaa SolverX tapahtumassa käymässä ja paikkatietoalan yrittäjänä oli tietysti kova into löytää uusia asiakkaita ja kumppaneita tilaisuudesta. Jos SolverX ei ole ennestään tuttu, niin kannattaa joskus kokeilla joko Tilaajana tai Toimittajana.

SolverX on kuin käänteiset messut. Tilaajat eli asiakkaat ovat esittelemässä toimintaansa ja etsivät yhteistyökumppaneita erilaisiin haasteisiinsa pitchaamalla niitä liudalle toimittajia. Toimittajat puolestaan yrittävät kilvan ehdottaa toinen toistaan parempia ratkaisuja näihin haasteisiin. Jos olisin hankkimassa jotain isompaa uutta kokonaisuutta meille Gispolle tai olisin julkisella sektorilla hankinnassa töissä, tämä olisi hauska konsepti kokeilla.
Tänä vuonna Gispo osallistui tosiaan ensimmäistä kertaa näille kekkereille toimittajanäkökulmasta ja pientä alkujännitystäkin oli ilmassa. Näin nimittäin painajaista kuukausi etukäteen siitä, että asiakas pitäisi viedä kynttiläillalliselle italialaiseen ravintolaan ja unessa asiakas ei suostunut millään tulemaan mukaani. Lopulta messuilla ei ollut ollenkaan niin nihkeä (ja outo) tunnelma, vaan asiakkailla oli hyviä pitchauksia omista haasteistaan ja varsinkin toimittajapuolelta löytyi monta uutta ystävää ja kumppania jatkoon.
Paikkatietonäkökulmasta ainakin tämän vuoden SolverX:n asiakaskeisseihin oli aika vaikea tarttua – vaikka se paikkatieto aina jokaiseen aiheeseen liittyikin. Tänä vuonna tekoälychättibotit taisivat olla kuuminta hottia ja paikkatietopuolta näissä kielimalliroboteissa ei oikein vielä hanskata. Mutta sanoisin, että paikkatieto löytyi ihan varmasti ainakin 80% asiakkaiden toiminnasta jostain – vaikka moni alkuunsa sanoi, että “Ei meillä kyllä … mutta ainiin, onhan meillä sijaintiin liittyvää toimitilasuunnittelua”, tai “Onhan meillä reitinoptimointia ja käytetäänhän me aluetilastoja suunnittelussa!”.
Myöhemmin illalla, kun asiakkaat olivat jo pääosin paenneet paikalta, oli hyvä jutella niiden tekoäly- ja “perus” IT-toimittajien kanssa. Sitä kautta alkoikin jo löytyä heidän vanhoja asiakkaitaan, joilla erilaisia karttahaasteita ja paljon mahdollisuuksia varmasti löytyy jatkossa tehdä yhteistyötä näiden toimittajien kanssa – eli tavoite saavutettu!
Tällä lailla ensikertalaisena SolverX oli hauska ja hyvin erilainen kokemus messuista. Ehkä ensi kerralla uusiksi? Ja vinkkinä asiakkaille: näin saa todella helposti konseptoitua omaa haastetta pidemmälle, kun toimittajat ovat innolla ratkomassa asioita – ja voi tulla aivan erilaisia näkemyksiä aiheeseen. Ehkä paikkatietomaailmassa voisi kokeilla jotain vastaavaa? Vaikka Geoforum Summitissa tänä vuonna?
Ja vielä lopuksi verkostoitumisessa on parasta – uusien ihmisten ja uusien ajatusten löytäminen piristää aivan valtavasti! Kiitos kaikista juttuhetkistä ja illanvietosta SolverX:n jengille sekä osallistujille – varmasti kuullaan vielä!