Kaupunkipyörähaaste: reitin suunnittelu & optimointi avoimen lähdekoodin työkaluilla

Helsingin kaupungin kesällä 2016 lanseeraama kaupunkipyöräjärjestelmä on ollut tänäkin kesänä kovassa käytössä. Pysäkkiverkko kasvoi vuodelle 2017 yli sadalla uudella asemalla, jotka sijaitsevat keskimäärin n. 300 metrin etäisyydellä toisistaan. Kauas ei siis tarvitse kävellä, vaikka pyörät joltain pysäkiltä loppuisivatkin. Kaupunkipyöräilijän arjen helpottamiseksi pyörien reaaliaikaisen saatavuustilanteen näkee mm. kaupunkifillarit.fi-sivulta, joka hyödyntää HSL:n avointa Digitransit-rajapintaa. Samaa rajapintaa käytettiin myös tässä artikkelissa pysäkkien sijaintien hankinnassa.

Pysäkkejä löytyy Arabiasta Lauttasaareen, ja kymmenen pysäkkiä on sijoitettu Espooseen Matinkylä-Olari-akselille. Paikkatieto.com-blogi heitti toukokuussa Suomen tiettävästi ensimmäisen kaupunkipyörähaasteen, jonka tarkoituksena oli kiertää Espoon kaupunkipyöräasemat vaihtaen pyörää joka asemalla. Huolellisen suunnittelun jälkeen haasteen suorittamiseen kului aikaa 39 minuuttia.

Espoon kaupunkipyörähaaste ei asettanut suuria haasteita reitinvalinnan suhteen. Asemien vähäisen määrän ansiosta pysäkkien järjestyksen optimointi oli yksinkertaista, ja pysäkkien välinen reititys onnistui OpenStreetMap-pohjaisilla reititystyökaluilla. Mutta miten reitin optimointi onnistuu, kun pysäkkejä on kymmenen sijasta yli sata?

 

Ratkaisun ongelmaan tuo maksuton avoimen lähdekoodin Open Door Logistics Studio. Sovellus lukee pysäkkien sijainnit Excel-talukosta ja optimoi tehokkaimman reitin pysäkkien välillä hyödyntäen OpenStreetMap-karttaa sekä GraphHopper-reititysrajapintaa. ODL Studio osaa tarvittaessa myös mm. geokoodata osoitteita, ratkaista ja aikatauluttaa usean ajoneuvon reititysongelmia sekä tuottaa ratkaisuista tilastoja ja raportteja PDF-muodossa. Kaupunkipyörähaasteen suunnittelussa käyttäjän vastuulle jää lähtöpisteen ja maalin valitseminen.

Haaste alkaa Käpylän Pohjolanaukiolta ja päättyy Lauttasaareen Luoteisväylän asemalle. Optimoitu reitti kulkee Koskelan, Arabian, Vallilan ja Kumpulan kautta Pasilaan, mistä matka jatkuu pyörätietä pitkin kohti Ruskeasuota.

ODL Studion hyödyntämä GraphHopper-reititysrajapinta mahdollistaa reitinoptimoinnin pyöräilijöille, minkä hyödyt käyvät parhaiten ilmi puistojen kohdalla. Reittiä tarkemmin tutkimalla löytää monta kohtaa, missä pyöräreitti on selvästi automatkaa lyhyempi.

Helsingin kaupunkipyörähaasteen reitin kokonaispituudeksi muodostuu kunnioitettavat 81 kilometriä. Matkan arvioitu kesto minuutin pyöränvaihtoaika huomioon ottaen on 5 tuntia 24 minuuttia, mutta mahdolliset tietyöt ja muut tilapäiset ajokiellot saattavat pidentää matkaa entisestään. Haasteen suorittamista varten reitti on saatavilla GraphHopper-rajapinnan kautta GPX-tiedostona navigaattoreihin. GPX-tiedostosta QGIS:llä tuotettu reittikartta on myös saatavilla perinteisempiä suunnistusmenetelmiä suosiville. Avaa kartta klikkaamalla kuvasta.

Jos kiinnostuit ilmaisen ODL Studion tarjoamista mahdollisuuksista ja haluat oppia lisää mm. reitinoptimoinnista tai avoimen paikkatiedon hyödyntämisestä, ota yhteys Gispon tiimiin! Tarjoamme monipuolista paikkatietoalan koulutusta verkkokoulutuksena tai paikan päällä järjestettynä. Tutustu tarkemmin koulutustarjontaamme koulutukset-sivuiltamme.